B.
Perioder i tidsblokken. 1914-1989
Der findes ingen
konkret periode inddeling fra årstallene 1914-1989. Vi har dog valg at foretage
en hurtig inddeling for at skabe et let overblik over tidsblokkens mest
fundamentale hændelser. (Bemærk årstallene for de forskellige perioder er
vejledende)
-
1. verdenskrig 1914
-
Mellemkrigstiden 1918 -1939
-
2. verdenskrig 1939 – 1945
-
Den kolde krig 1945 -1989 (herunder
Vietnamkrigen)
Det er værd at bemærke
perioderne helt indiskutabelt hænger sammen. Sagt på en anden måde har fx 1.
verdenskrig været en årsag til 2. verdenskrig som derefter var en årsag til den
kolde krig.
C.
Det karakteristiske for de historiske perioder indenfor tidsblokken.
Da der ikke findes
nogle konkrete historiske perioder. Har vi i stedet for valgt at gå i dybden
med de fokuspunkter som undervisningsministeriet har tildelt STX.
Fokuspunkterne er disse:
-
ideologiernes kamp
-
Afkolonisering
-
Menneskerettigheder
-
Murens fald.
Murens fald
Fascisme - Kildeanalyse
Marxisme vs Kapitalisme (den kolde krig)
Afkolonisering (Side 224 i
Store Linjer)
Afkolonisering
betegnes som den proces, efter anden verdenskrig, hvor koloniområder i Afrika
blev
politisk selvstændige.
Menneskerettigheder
Menneskerettigheder
blev første gang formuleret under den Franske Revolution, som en erklæring om
menneskets og borgerens rettigheder, hvor sloganet Liberté, égalité, fraternité
var karakteristisk for perioden. Her forsøgte franskmændene at omsætte
menneskerettighederne til en egentlig lovgivning. Lignende rettigheder kunne senere findes i den
amerikanske uafhængighedserklæring (1776). Dog blev det først i 1948 at FN’s
generalforsamling lavede Verdenserkæringen om Menneskerettighederne. Den
udsprang af 2. verdenskrigs grusomheder mod civilbefolkningerne.
Menneskerettighederne består af 30 artikler og omfatter menneskers borgerlige,
politiske, økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder.
Det var i
oldtidens Grækenland, at der første gang blev stiftet bekendtskab med noget lignende
menneskerettigheder, idet Platon havde fokus på retfærdighed. Han mente at
retfærdighed stammede fra en anden verden, som var uafhængig af natur og
samfund. Ifølge Platon hørte retfærdighed hjemme i ideernes verden, og
forståelsen af den kunne kun nås gennem indsigt. Han havde ligeledes nogle
forestillinger om, hvad et menneske er. Forestillingen lød på, at rigtige
mennesker kun var dem der levede i bystaten og havde borgerrettigheder. Udenfor
bystaten levede der udelukkende retsløse individer, som barbarer og vilde dyr.
Det var også derfor at grækerne ikke så noget problem i at gøre barbarerne til
slaver. Hertil hævdede Platon, at et menneske kunne miste sine
borgerrettigheder, faktisk sit liv, men aldrig sin værdighed, fordi værdigheden
hørte hjemme i en anden verden. Dernæst
er Thomas Hobbes og John Locke vigtige personer, med dels Hobbs bog om politisk
filosofi fra 1651 og Lockes tanker om menneskets kærlige og fornuftige sind.
Herudover var Montesquei og Rousseau fortalere for menneskerettigheder.
Montesquei var manden bag tredelingen i samfundet, den udøvende, den dømmende
og den lovgivende magt. Alt imens Rousseau sagde at samfundets eneste mulighed
var at søge demokrati. Her ville individet afgive lidt frihed og magt til
staten, imens staten ville handle interesseløst og neutralt.
Murens fald
Berlinmuren faldt om
natten mellem torsdag 9. november og fredag 10. november 1989. Årsagerne bag var
det store pres fra befolkningen om at indføre rejsefrihed og den øgede
republikflugt fra DDR til Vesttyskland, som delvis foregik gennem ambassader i
forskellige østeuropæiske lande og delvis gennem Ungarn, som havde åbnet sin
grænse til Østrig.
Murens fald blev udløst
gennem en pressekonference med politbureaumedlemmet Günter Schabowski, som blev
transmitteret direkte i fjernsynet.
Efter at flere vesttyske
radio- og fjernsynsstationer havde meldt, at «muren er åben» samlede der sig
ved grænseovergangene flere tusinde østberlinere, som forlangte, at muren
skulle åbnes. Men åå dette tidspunkt var hverken grænsetropperne eller Stasis
paskontrolenheder informeret om de nye regler. Uden nogle konkrete ordrer at
forholde sig til og under pres fra folkemasserne valgte grænsevagterne ved
Bornholmer Straße klokken 23.32 som de første at åbne grænseovergangen, og
senere blev flere grænseovergange i Berlin og andre steder ved den tysk-tyske
grænsen åbnet. Sidst på natten fulgte flere åbningen over fjernsynet og begav
sig mod grænseovergangene. Men den store menneskestrøm fra øst til vest kom om
formiddagen den 10. november 1989. Østberlinerne blev positivt modtaget i
Vestberlin.. Under euforien klatrede mange vestberlinere op på muren, og
Brandenburger Tor, som før havde været forbudt område, blev åbnet for alle. Da
nyheden om murens fald blev kendt, afbrød nationalforsamlingen i Bonn det
igangværende møde og sang nationalsangen[1]
Idelogiernes
kamp
Et af kendetegnene ved
det 20. århundrede var den konstante kamp mellem de forskellige ideologier.
Enevældet var som styre på tilbagetog i Europa og derfor medvirkede
demokratiets indførsel nu til en kamp mellem de forskellige politiske fløje.
Demokratierne kunne i mange lande betegnes som ustabile hvor især Weimarrepublikken
var truet af de konstante uroligheder mellem henholdsvis kommunisterne og
nationalsocialisterne. [1]
Urolighederne blev forstærket af de økonomiske uroligheder verden gennemgik i
slutningen af 20’erne og 30’erne. Dette førte til krakket på Wall Street d. 24
oktober 1929. Krisen havde en enorm betydning for de europæiske landes økonomi
og var først nogenlunde overvundet i 1939[2]
Kampen mellem
forskellige ideologier fortsatte efter 2. verdenskrig hvor
liberalismen/kapitalismen med henholdsvis USA i spidsen kæmpede mod kommunismen
med Sovjetunionen i spidsen. En kamp om
magt man kalder for den kolde krig.
Demokratiernes
nedbrydelse i efterkrigstiden betød fremkomsten af en række nye ideologier.
Fascismen
Ideologien blev
udformet og som det første praktiseret i Italien med Mussolini i spidsen. En
udvikling af denne med en særlig fokus på raceideologi blev senere til nazismen
i Tyskland. Ideologien gjorde sig dog gældende i de fleste lande europæiske
lande i perioden. Flere regimer der byggede på henholdsvis fascismen og en
autoritær konservatisme kom endda til magten i flere østeuropæiske lande.
For at give et overblik
kan man se fascismens opståen som:
-
En reaktion fra småborgerskabet på
baggrund af skuffede forventninger ovenpå 1. verdenskrig
-
Eftervirkninger af den ekstreme
nationalisme som havde udviklet sig lige før og efter 1. verdenskrig
-
En reaktion på den økonomiske krises
konsekvenser for småborgerskabet i form af inflation, øget konkurrence og høj
arbejdsløshed
Derudover kan fascismen
ses som permanent politisk fænomen. Ideologien fungerer nemlig som protest mod
pludselige forandringer af systemet, der opfattes som en trussel mod etablerede
opfattelser og livsvilkår. Man kan dermed betegne det som en anti-modernistisk
bevægelse. I 1920’erne samt 30’erne var det en protest mod social og kulturel
modernisering samt mod arbejderbevægelsen. [3]
Nazismen
Nazismen eller
nationalsocialismen kan betegnes som en videreudvikling af fascismen. Med et
tilføjet fokus på racerenhed hvor især antisemitismen i årene efter 1.
verdenskrig udviklede sig og blev et udbredt og accepteret fænomen, ikke kun i
Tyskland.
Noget der dog ikke var set før og som netop
var en af de vitale forskelle mellem fascismen og s var dog at den tyske
nazi-stat (1933-1945) kombinerede antisemitismen med tidens racelære og
derefter ophævede den til statsideologi. Der blev dermed skabt et legalt
grundlag for at diskriminere og forfølge den jødiske minoritet i Tyskland. (
Propaganda spillede her en stor rolle ved at fremstille et fjendebillede af
jøderne som roden til alt ondt.[4]
Nürnberg Racelovene
blev den 15. september 1935 vedtaget af rigsdagen. Her blev det vedtaget
hvornår en person var helt jøde, halvt jøde eller kvart jøde, afgjort af
personens stamtræ. [5]
Fascisme - Kildeanalyse
Fascismens
doktrin, Mussolini. (De politiske ideologier, side 68-70)
Kilden er en
tekst skrevet af Mussolini, ved navn Fascismens doktrin. Denne omhandler
fascismen og hvordan Mussolini ønskede denne udført i Italien. Heriblandt
pointeres det at fascismen ikke ser evig fred som en mulighed. Fred er derimod
et tegn på pacifisme, hvilket indebærer nægtelse af kamp og fejhed. Kun krig
kan ifølge fascisme få menneskers energi i omdrejninger. Mennesket skal ifølge
fascismen leve for sig selv, men frem for alt for andre. Mussolini beskriver
således også hvordan fascismen bekæmper det demokratiske idékompleks og afviser
den fuldstændigt. Nøgleordet indenfor fascisme er staten. For fascisme er
staten et vitalt samfundselement, og fascismen ønsker en stærk, organisk stat.
Denne tekst er
selvfølgelig stærkt præget af Mussolinis ekstreme fascistiske holdninger og
derfor er den ikke repræsentativ for andet end ham og hans partifæller.
Hitler tale (Dagligdag under fascismen)
Hitler holdte
denne tale i 1934 ved et møde i det nazistiske kvindeforbund. Hitler fokuserede,
i denne tale, meget på at kvinden skulle forblive i hjemmet og udføre hendes
naturlige rolle. Dette underbyggede han med at kvinders frigørelse, historisk
set var bevist som værende negativt. Han mente ikke at det kunne føre til noget
positivt, hverken indenfor kunst eller videnskab.
Han mente samtidig
at kvinders muligheder skulle begrænses indenfor en række områder, deriblandt
uddannelse. Der skulle ligeledes være forbud mod at ansætte kvinder og forbud
mod sportsudøvelse. Kvindens rolle skulle i stedet være at vise omsorg og at
være den perfekte husmoder. Mandens rolle var derimod at kæmpe og disse roller
var ifølge det bedste for begge køn. Begge køn skulle derfor respektere
hinandens roller.
Hitler 1934 ved et
møde i det nazistiske kvindeforbund.
Formået med
Hitlers tale var primært at informere folket om hans mening om kønsrollerne i
samfundet. Kilden siger dermed noget om Hitlers syn på kønsrollerne. Hitler har
på dette tidspunkt lige fået regeringsmagten i 1933, og er derfor i gang med at
lægge linjen for sit parti.
Marxisme vs Kapitalisme (den kolde krig)
Det dårlige forhold mellem
USA og Sovjetunionen var ikke noget nyt i 1945-46. Det nordamerikansk-sovjetiske
forhold havde været dårlig gennem det meste af mellemkrigstiden. Men da de to
magter i denne periode stod udenfor de internationale konfliktspørgsmål var der
ikke opstået nogen større konflikt. Forholdet ændrede sig dog drastisk under og
efter 2. verdenskrig. Tysklands og Japans nederlag førte til skabelsen af et
vagtvakuum såvel i Europa som i Asien. Da krigen sluttede, kom nordamerikanske
og sovjetiske styrker derved til at stå direkte overfor hinanden i begge
verdensdele. Dette førte til den ”kolde krig” som var kendt for aldrig at føre
til nogen reel ildkamp mellem de to magter.[6]Cubakrisen
i oktober 1962 repræsenterer den alvorligste konfrontation mellem de to
supermagter. Den 16. oktober modtog præsident Kennedy luftfotografier, som
viste en installation af atomvåbenbestykkede mellemdistanceraketter i gang i
Cuba.. Fra og med det øjeblik raketterne var skudklare, kunne de dække
væsentlige dele af USA, og den strategiske balance ville blive væsentligt
forrykket i russisk favør. En række militære ledere var mest stemt for enten et
tilintetgørende luftangreb eller væbnet invasion, men Kennedy, støttet af sin bror
Robert Kennedy og specielt af forsvarsminister McNamara, foretrak at anvende
marinen for at hindre transporten af flere atomvåben til Cuba. Mandag den 22. oktober
fremførte Kennedy beslutningen om en blokade i en offentlig fjernsynstale til
hele det nordamerikanske folk. Samtidig blev der sent et personligt brev til
Krustsjov. De efterfølgende dage og minutter betegnes uden tvivl som de mest
nervepirrende under den kolde krig. Marinen såvel som atomvåben var i fuldt
beredskab, men endnu onsdag fortsatte to russiske skibe uanfægtet sejladsen mod
Cuba. Et sammenstød så ud til at blive uundgåeligt ud på formiddagen. Da USA
modtog nyheden om, at de russiske skibe var vendt om var det med enorm lettelse.
Fredag aften kom så et brev fra Krustsjov, hvori han lovede at fjerne
raketterne fra Cuba, mod at USA på sin side lovede ikke at angribe øen, og
derudover trække sine raketter tilbage fra Tyrkiet.[1]
Vietnamkrigen kort
Vietnamkrigen var en væbnet
konflikt mellem det kommunistiske Nordvietnam og dets sydvietnamesiske
allierede, FNL, og på den anden side Sydvietnams regering og USA samt et mindre
antal tropper fra andre lande i forsvarsalliancen SEATO. Krigen var plaget af stor kritik fra de fleste
vestlige lande inklusiv USA selv. I og med krigen var den første som blev tv-transmitteret,
kunne folk for første gang følge med i ”rædslerne” hjemme fra stuen, og synet
på krig generelt blev dermed meget mere negativt præget end tidligere. Krigen
afsluttedes med fredsslutningen i 1975, hvorimod et egentligt
begyndelsestidspunkt er vanskeligt at tidsfæste, da Vietnamkrigen lå i
forlængelse af den vietnamesiske befolknings langvarige kamp for national
selvstændighed fra kolonimagten Frankrig.[1]
[2] Store Linjer i Verdenshistorien side
184.
[3] Store
Linjer i Verdenshistorien side 190
[5] Lammers,
Karl Christian, ”Vejen til Auschwitz”,
Gyldendal Uddannelse, 2000. side
[1] http://da.wikipedia.org/wiki/Berlinmuren
afsnit: murens fald
Ingen kommentarer:
Send en kommentar