Oplysningstiden og
bruddet med enevælden 1776 – 1804
Oplysningstiden har vi i dette tilfælde valgt at afgrænse ved tiden fra d. 4.
juli 1776 til 1804, grundet at det er tiden for de mange demokratiske
revolutioner, som fandt sted i det centrale af Europa og i USA. Oplysningstiden
var i stor grad båret af tankerne om fornuft, frihed og demokrati, som ramte
Europa og USA i slutningen af det 18. århundrede og var et politisk brud med
samfundets magtinstanser.
I dette afsnit har vi samtidig også valgt i Europa, at sætte fokusset på de
engelske og franske samfundsomvæltninger samt at se på en lang række af de naturretsfilosoffer,
der er et af oplysningstidens helt store karakteristika, da de var af stor
betydning for, hvordan resten af Europa udviklede sig under tiden og op til
nutidens samfund.
Vi har valgt årstallet 1804 som det afsluttende årstal for netop denne epoke,
da det er tiden for Napoleonskrigen og optakten til den industrielle
revolutions begyndelse i Europa og Amerika samt tiden for imperialismen, som
vil blive uddybet i et senere afsnit.
Uafhængighedserklæringen
1776
Vores periode starter den 4. juli 1776, hvor underskrivelsen af den amerikanske
uafhængighedserklæring blev underskrevet. Den gik i vid udstrækning ud på, at
Amerika skulle løsrivelse sig fra England og var startskuddet til en lang række
af de revolutioner, som fandt sted i Europa, baseret på det samme
grundfundament, med tankerne om frihed og lighed til den enkelte borger.
Revolutionen førte til at de 13 Nordamerikanske kolonier, senere blev til de Forenede
Stater, der senere både fik republik og et politisk system med en deling af
magten.[1]
Uafhængighedserklæringen.
Viden og Erkendelse
En vigtig del i forståelsen af oplysningstiden var, at det handlede om at oplyse
folket. Det var folket, som skulle tilegne sig ny viden, for kun sådan kunne
verden sikre sig sin fremtid. Dette udgjorde selve grundidealet i
oplysningstiden.
Det var på baggrund af denne tanke om folket og samfundet, at der i Frankrig i
1751, udkom verden første leksikon. ”Encyclopédie, ou Dictionnaire
raisonné des sciences, des arts et des métiers”, hed bogen og betyder på
dansk, den store franske encyklopædi (1751-72). Leksikonet var den største bogudgivelse i oplysningstidens Europa og afspejlede i høj grad den verdensforståelse som
tiden bar præg af.
Det var samtidig også tanken om, at alle mennesker uanset hvilken status samt
profession de havde i samfundet, ville blive mere lykkelige, jo større viden de
tilegnede sig, der dannede grundlaget for 1700-tallet. På den måde kunne de
nemlig være i stand til selv, at forme deres tilværelse og tage del i
offentlighedens politiske liv. Det var kulminationen med 1700-tallets tidsånd
og fik stor betydning for, hvordan Europas samfundsstrukturer udviklede sig op
igennem 1700 og 1800-tallet.[2]
Den
Franske revolution 1789
Stændersamfundet og de mange samfundsomvæltninger
Det franske samfund samt resten af Europas samfund var kendetegnet ved at være
stændersamfund og Kun England var under et parlamentaristisk styre, hvilket
betød at det engelske samfund, reelt set var forud for tidens typiske
kendetegn.
Det oplyste enevældes stændersamfund var kendetegnet, at være et hierarkisk samfund
og havde fra midten af 1600 – tallet stået model for resten af de enevældige
monarkier i Europa.
Det franske standssamfund var befolkningsmæssigt det andet største land i
Europa, foruden Rusland og havde 27 millioner indbyggere. Juridisk set var de3t
opdelt i 3 stænder og øverst oven for resten af samfundet stod Gud og kongen.
Første stand bestod af gejstligheden, der udgjordes af ca. 120.00 mænd.
Herunder hørte også kirken, som ejede omkring 10 % af den franske
landbrugsjord. De mennesker, der befandt sig i tredje stand i samfundet, var
reelt set fritaget fra at betale skatterne, men bidrog dog hvert 5 år til statskassen
og udgjorde 3 % af dens samlede indtægt.
Anden stand bestod af de adelige, som på samme måde, ikke skulle betale skat.
Herunder hørte der ca. 350.000 mennesker, som sad på 20 % af jorden.
Tredje stand udgjorde hermed 98 % af Frankrigs befolkning og bestod af forskellige
befolkningssegmenter. Standen indeholdte både velstillede borgere, købmænd og
handlende samt bønder.[3]
Revolutionen
d. 14 juli
Den franske revolution fra 1789 blev netop udledt, på baggrund af lige netop
disse samfundsforhold og samfundsvilkår, og var på en og samme tid en borgerlig
revolution.
Det var tredjestanden som kongen i 1789 bøjede sig for, da han under tiden blev
mødt med en stor utilfredshed af befolkning.
Oplysningsidéerne
Oplysningstiden er ud over at være en tid med store samfundsomvæltninger også
defineret ved at være en tid, hvor filosofien var i højsædet. I vores
beskrivelse af tiden fra 1776 -1804, har vi valgt en lang række af de engelske
og franske repræsentanter som fik stor betydning for samtidens udviklinger.
I England har vi valgt, John Locke (1632-1704), som beskrev menneskets
naturlige og frie rettigheder. John Locke er grundfaderen til den klassisk
politiske liberalisme og dens udformning i Europa. John Lockes tanker om det
enkelte individs frihed og lighed inden for samfundet, var til stor inspiration
for blandt andet, den amerikanske uafhængighedserklæring (1776), samt de
franske revolution (1789) og de franske oplysningsfilosoffer.
Adam Smith som repræsentant for den klassisk økonomiske liberalisme. I sit
værk, “The Wealth of Nation”, kritiserer han merkantilismen og taler for
kapitalismen som en bæredygtigt økonomisk instans i samfundet.
I Frankrig var to af de helt store, der fik indflydelse på de tidsmæssige
udviklinger, Montesquieu (1689-1755) og J.J. Rousseau (1712-1790). De Begge
talte for det frie demokrati og at mennesket, på samme måde som John Locke
beskrev det, måtte indgå samfundspagten for at sikre sig de naturlige
rettigheder.
John
Locke, ”Af two Treatises on Goverment, 1690.”
”Two Treatises on Goverment”, er John
Lockes politiske hovedværk og er en kritik af de enevældige tendenser, som
fandt sted i England i 1600-tallet. I værket taler John Locke for
samfundspagten, der skulle sikre menneskets rettigheder.
Hovedværk, beskriver det enkelte individs naturlige rettigheder og det at vi
som mennesker er født til at leve i frihed, set på som en form for
naturtilstand som vi lever under. Men at vi som individer bliver nødt til at
tilpasse os samfundets normer og værdier, for at sikre disse rettigheder bliver
bibeholdt.
”Mennesket kan handle som det lyster, så
længe det ikke overskriver de naturlige love. Mennesket kan nemlig ikke leve i
vildskab, da individet har fornuften som råderum. Det er fornuften i mennesket,
som forpligter os til at handle rigtigt og bæredygtigt i forhold til vores måde
at leve livet på.”
I tekstuddraget peger John Locke på, at vi som mennesker behøver stater og et
styre at indordne os efter. Det er netop tanken om samfundspagten, som kommer
til udtryk her og at mennesket bliver nødt til at indordne sig efter den. Mennesket
har, I John Lockes øjne, nemlig ikke den rette indsigt i disse naturlove til
selv at kunne skabe et samfund. Han mener at menneskets egen selviskhed, driftsstyrethed
og lyst vildleder dem og gør dem ude af stand til at dømme og agere ud fra de
handlinger de selv er involveret i, hvilket det nedenstående citat udtrykker.
”For det andet mangler der i naturtilstanden en anerkendt og uvildig dommer med
myndighed til at afgøre alle uoverensstemmelser i henhold til den positive lov.
For da enhver i den tilstand er både dommer og skal fuldbyrde domme efter
naturens lov, og da mennesker gerne tager deres eget parti, så får lidenskab og
hævnlyst dem til at gå alt for vidst og handle for hidsigt i egne sager, mens
ligegyldighed og mangel op interesse gør dem alt for efterladende i andres.”
Mennesket bør derfor indordne sig efter en mere overordnet magtinstans, der
således udelukkende skal sørge for at bevare de naturlige rettigheder, som er
defineret ved retten til at leve, friheden, ligheden og ejendomsretten. Kun ved at indgå denne pagt med samfundet og
dets institutioner, kan man sikre rettighedernes velbestående og den positive
lov.[4]
Det er overgangen fra naturtilstanden til den ordnede samfundstilstand, som
John Locke beskriver og han ser den som en fornuftbaseret, gensidige aftale
mellem folket og den fælles regering, med accept fra folket selv. Suveræniteten
ligger hos folket og er folket ikke tilfredse, vil der ske en udskiftning.
Kildekritik
I John Lockes, ”Two Treatises on
Goverment”, kommer den klassisk politiske liberalisme tydeligt til udtryk
som en klar tendens igennem hele tekstuddraget. Det handler om, at sikre den
menneskelige frihed og lighed og værket appellere til alle enkelt individer
under oplysningstidens, både fattig såvel som adelig, da det handler om at
sikre frihed og lighed til ”alle
mennesker.”
Suveræniteten ligger ikke hos den enevældige konge, men i stedet hos folket,
hvilket John Locke bruger de naturlige rettigheder til som et argument.
Det er alle individer uanset, hvilken stand de er fra, da rettighederne og
pligterne gælder for alle, der er en del af samfundet.
Den historiske tid, som værket er skrevet i, er oplysningstiden, men går lidt
forud for resten af de Europæiske tanker, som bl.a. opstod i Frankrig omkring
midten af 1700-tallet først og netop, ”Two
Treatises on Goverment”, fik stor betydning for de franske
naturretsfilosoffer og udfaldet af den franske revolution i 1789, hundrede år
senere.
Perspektivering – Kontraststykke Thomas Hobbes og tanken og naturtilstanden som
noget negativt, men at man i stedet bør afgive sin suverænitet til kongen i
stedet for til folket.
Den industrielle revolution
1750-1830:
Den
første fase af den industrielle revolution også kaldet den moderne industri er
en tidsperiode som betegner de teknologiske, økonomiske og politiske
udviklinger som fandt sted i England fra perioden omkring 1750-1830.
Man skelner mellem to forskellige faser, når man taler om den industrielle
revolution.
Den første fase ser man på den udvikling, som bestod af bomuld, kul og jern
industriens udvikling som startede i England og når man taler om den anden
fase, ser man på den udvikling som fandt sted i USA og Vesteuropa.
Grunden til at revolutionen tog sin begyndelse i England var bl.a. en lang
række af opfindelser med dampmaskinen i spidsen, der kunne danne grundlag for
at man kunne producere på en helt anden måde og med mulighed for en langt
større masseproduktion end tidligere og at England på det tidspunkt stod som
den stærkeste nation i verden rent økonomisk set samt den engelske magt i
kolonilandene gjorde det det muligt for England at skabe et helt nyt samfund
med masserer af arbejdsmuligheder og samtidig skete der også nogle demografiske
forskydninger. Folketallet steg meget kraftigt i England og også på landet var
der en tilvækst i befolkningen, hvilket betød at ”Urbaniseringen” trådte i
kraft.[5]
Urbaniseringen var et begreb som blev brugt om, når folk fra landet flyttede
ind til byerne. Bønderne flyttede til
byerne i håb om bedre arbejdsmuligheder og bedre arbejdsvilkår.
Den nye produktionsmetode skabte ikke blot højkonjunktur og ny velstand i det
engelske samfund, men også flere samfundsklasser trådte til.
De nye omformninger af samfundet medførte også at der kom nye samfunds- og
værdinormer til, hvor ens jordejendom ikke længere dannede grundlaget for ens
status i samfundet.[6]
Det var ikke kun i storbyerne at det skete en forandring, men også på landet skete
der en modernisering af maskiner til dyrkning af jorden, udvidelse af markerne
og helt nye dyrkningssystemer blev taget i brug. Det var mange af disse ting
som var med til at udgøre at indtagelse af maskinerne kunne erstatte mennesket
som arbejdskraft og at dette kunne forblive en bæredygtighed, hvilket vil sige
at man tog brug af kapitalressourcerne til erstatningen af dyrs og menneskers
muskelkraft.
Den øgede produktivitet gjorde at relativt faldende landbefolkning nu kunne
forsyne den voksende bybefolkning.
Et nyt begreb som blev en følge af den udvikling som fandt i løbet af den
industrielle periode, var den moderne arbejder/ proletar.
Denne figur viser industrialiseringens effekt.
Man ser først og fremmest på den industrielle revolution, som en omformning af
hele samfundet og med det mener man alle dets institutioner samt alle
samfundsklasserne.
Det vil sige skete der noget gjaldt det for alle i samfundet, men det kom til
udtryk på forskellige måder i de forskellige samfundslag. Fælles for mange af
samfundsgrupperne, var det et spørgsmål om overlevelser og en ny måde at
tilpasse sig i det udviklende samfund.
For nogle samfundsgrupper betød den industrielle revolution deres undergang,
mens der også opstod nye.
Under datidens samfund bestod samfundet ligesom under oplysningstiden af
forskellige samfundslag.
Øverst i samfundet havde man aristokratiet, som dengang bestod af jordejere,
handelsmænd og godsejere. De besad det økonomiske og det som rørte sig
politisk.
Middelklassen i byerne bestod af købmændene, mestre af forskellige professioner
og de fremvoksende fabriksejere. Under dette havde vi så den resterende del af
samfundet, hvor arbejderklassen var den mest dominerende gruppe.
Noget som også ændrede henover 1800-tallet var at befolkningen i England blev
mere samfundsbevidste. Det gik op for folk at de faktisk kunne have en reel
indflydelse på hvordan den samfundsmæssige udvikling tog sine drejninger.
Befolkningens tanker om indretningen af samfundet kom til udtryk igennem
politiske og økonomiske teorier.
Fælles for alle samfundsgrupperne var dog at de alle sammen knyttede sig til en
ideologi.
Liberalisme, konservatisme og Socialisme var de tre dominerende hovedideologier
som alle var et resultat af den industrialiseringens indgreb i England henover
1700 – og 1800-tallet.[7]
Alle var de baseret på store samfundsfilosofer og deres tanker om hvordan
samfundet og menneskets rolle i samfundet burde fungere.
I England var det Adam Smith (1723-1790), der dannede grundlag for
liberalismens indtog i det engelske samfund. Adam Smith udviste stor kritik af
merkantilismen og hans bog ” The Wealth of Nations”, 1776, byggede på tanker om
det frie og ligestillede menneske samt tanker om den frie markedsøkonomi, med
plads til et konkurrencesamfund.
I forbindelse med
industrialiseringen skrev Marx at arbejderklassen blev udnyttet. Et eksempel på
dette er ejeren af en fabrik som ikke behøver at arbejde for at få indkomst og
derfor udnytter han arbejderklassen. Dette er ifølge Marx et fortrinligt
billede på en kapitalist. Dog skal det huskes at Marx ikke var en stor
tilhænger af liberalisme som afspejles gennem industrialiseringen og derfor er
hans meninger stærkt prægede af socialistisk kommunist.[8]
Den
Amerikanske Borgerkrig
Den
amerikanske borgerkrig, 1861-1865.
Krigen
mellem staterne
11
sydlige slavestater trådte ud af Unionen og dannede Amerikas Konfødererede
Stater.
Unionen
omfattede alle stater, hvor slaveri var blevet afskaffet, samt 5 stater hvor
slaveri fortsat var tilladt - disse var grænsestaterne.
Unionen
blev anført af Abraham Lincoln og det Republikanske parti.
Konføderationen
blev anført af Jefferson Davis.
Konføderationen
ville træde ud af Unionen, fordi Republikanerne var modstandere af slaveriets
fortsættelse i nye territorier optaget i De Forenede Stater. Efter Lincolns
sejr ved præsidentvalget i 1860 trådte 7 sydstater ud af Unionen - Unionen
betragtede dette som oprør.
Den
12. april 1861 angreb de konfødererede styrker en af Unionens militære
installationer, Fort Sumter i South Carolina.
Lincoln
svarede igen ved at opfordre frivillige til at melde sig til hæren -> endnu
4 stater trådte ud af Unionen.
I
løbet af krigens første år sikrede Unionen sig kontrol over grænsestaterne og
etablerede flådeblokade ved alle Sydstaternes havne.
I
1862 opstod Slaget ved Shiloh og Slaget ved Antietam, som resulterede i store
tab.
September
1862: Emancipationserklæringen gjorde slaveriets afskaffelse i Syden til et
krigsmål, hvilket vanskeliggjorde Sydstaternes mangel på mandskab.
Emancipationserklæringen:
består af 2 præsidentielle ordrer udstedt af Abraham Lincoln - den første den
22. september 1862, som erklærede alle slaver i alle konfødererede stater inden
1. januar 1863 som fire, og den anden den 1. januar 1863 som opremsede hvilke
stater, som det specifikt handlede om.
I
den østlige del af landet vandt Sydstaternes general Robert E. Lee en række
sejre over Unionens hære, men Lee tabte dog i Slaget ved Gettysburg i juli
1863. Samtidig erobrede General Ulysses S. Grant fæstningerne Vicksburg og Port
Hudson ved Mississippifloden. Dette gav Unionen den fulde kontrol over
Mississippi og skar Sydstaterne over i to.
I
1864 tvang Grant Lee til at forsvare Konføderationens hovedstad Richmond,
Virginia. Unionsgeneralen William Sherman erobrede Atlanta, Georgia og begyndte
sin berømte Shermans March mod havet. Konføderationens modstand begyndte at
bryde sammen, og Lee overgav sig til Grant efter Slaget ved Appomattox
Courthouse den 9. april 1865.
Årsager
Den
forværrede sameksistens mellem slavestaterne i syd og staterne i nord, gjorde
konflikten uundgåelig. Abraham Lincoln udtrykte et ønske om at standse slaveriets
udbredelse og slaveriets afskaffelse. Dette forstærkede Sydstaternes bevægelse
væk fra Unionen. [9]
Imperialisme
Imperialisme er en betegnelse for en politik, hvor en
magt i et land eller område, forsøger at undertrykke og udbytte andre lande,
folkeslag eller områder, både politisk og økonomisk. Gennem tiden har
imperialismen antaget flere forskellige former, både rent
gennemførelsesmæssigt, motivmæssigt og udformningsmæssigt. Imperialisme er altså når et imperium udvider
sig ved at tage kontrol over andre stater. Imperialismen strækker sig fra 1870
– 1914
Imperialismens årsager kan uddybes i 3 forhold:
1. Styrke hos
den undertrykkende part.
2. Svaghed hos
den undertrykkende part.
3. Foragt for
almenviljen og folkenes selvbestemmelsesret.
Der findes 2 former for imperialisme, formel og
uformel:
Formel: Direkte kontrol - man tager kontrol over en
stat gennem militær indgriben.
Uformel: Bygger på bestikkelse og indflydelse på
statens økonomi - indirekte indflydelse.
Formel imperialisme gennemløber 5 faser:
1. Den
forudgående fase. Her bliver betingelser og motiv til imperialistiske tiltag
dannet.
Betingelserne
kan bl.a. være forhold som befolkningsoverskud, militær organisering,
teknologisk udvikling. Blandt motiver kan nævnes: Økonomiske interesser,
religiøse interesser eller politiske interesser.
2. Gennemførelsesfasen
- her sker ofte krigsbegivenheder.
3. Konsoliderings-
og forvaltningsfasen. Her omformer erobreren vilkårene i samfundet for at
tilgodese egne behov.
4. Afviklingsfasen
- her bliver den hjemmehørende befolknings bevidsthed om egen national egenart
bevidsthedsgjort og vil dermed forsøge at genvinde frihed.
5. Den
koloniefterfølgende fase - her viser virkningen af imperialismen sig i
opbygningen af et nationalt styre - hvis det hele ikke ender i borgerkrig og
opløsning.
Der er 4 overordnede perioder under
imperialismen:
1. Den
handelskapitalistiske (pirat-imperialistiske) periode strækker sig fra de
«store opdagelser» og kapitalismens begyndelse omkring år 1500 frem til den
industrielle revolution i slutningen af 1700 tallet.
2. Den første
industrielle ekspansion. Denne periode strækker sig fra den industrielle
revolutionens start i England i slutningen af det 18. århundrede frem til den
store økonomiske krise og monopoliseringen i slutningen af det 19. århundrede.
3. Den
klassiske kolonialismes (imperialismens) periode varede fra den store krise
omkring år 1880 til kolonisystemet blev opløst efter 2. Verdenskrig.
4. Den
nykoloniale periode. Imperialismen efter 2. Verdenskrig er præget af
koloniernes politiske frigørelse og behovet for nye kontrolformer.
Kolonialisme vs.
imperialisme
I
1783 måtte Storbritannien anerkende USA’s afhængighed, men EIC(East India
Company) havde til gengæld erhvervet Indien der helt indtil 1947 forblev den
vigtigste britiske oversøiske besiddelse.
I
1788 anlagde Storbritannien den første koloni i Australien hvis formål oprindeligt
var at fungere som en straffekoloni. Dog blev Australien med tiden en
bosættelseskoloni, hvor jorden blev pløjet på den oprindelige befolknings
bekostning.
Efter
Napoleonskrigene dominerede Storbritannien helt den europæiske kolonialisme.
Andre lande som Spanien, Portugal og Danmark bevarede deres besiddelser, men
det var under vilkår, der afspejlede den britiske magtposition.
Kolonialisme
er når et land erobrer og besidder landområder uden for sit eget territoriums
grænser. Formålet er at opnå politiske og/eller økonomiske fordele for
moderlandet. Derfor bliver kolonialisme sat i perspektiv til imperialisme. Den
afgørende faktor er dog det formelle herredømme, medens økonomisk udbytte var
af sekundær betydning.
Begrebet
imperialisme bruges ofte om politisk og økonomisk dominans samt
udbytningsrelationer der ikke hviler på et formaliseret grundlag. Mere centralt
står den økonomiske imperialisme, som kan udøves uden at den udnyttede parts
suverænitet antastes.[10]
Den
hvide mands byrde
Kilden er produceret af
Rudyard Kipling, udgivet i 1899 og er skrevet som et digt. Teksten er
oprindeligt skrevet til Dronning Victorias diamant jubilæum, men blev ændret således,
at digtet kunne reflektere den amerikanske kolonisering af Filippinerne.
Digtet handler om den hvide mands byrde.
Denne byrde er i form af at yde hjælp til underlegne nationer. Det er de
vestlige landes pligt at hjælpe de uciviliserede nationer og kulturer. Der er
et eurocentrisk syn på verdenen i teksten, hvilket betyder at ikke-europæiske
lande og kulturer bliver anset som underlegne og underudviklede. Det er denne
overlegenhed fra Amerikas side som gør, at den hvide mand bliver pålagt en
byrde og nærmest tvunget til at hjælpe og kontrollere de underlegne nationer.
Dette er for at udvikle landes kultur, og til dels også for at sørge for, at de
fremmede adopterer den vestlige levevis, og hermed finder deres plads i verden.
[11]
Kipling troede på imperialismen og dens
goder, og så det som ”de riges pligt” at hjælpe de fattige. En byrde er ikke
noget positivt og er noget som nærmest er tvunget. De europæiske og vestlige
lande er derfor tvunget til at hjælpe de underlegne lande. Formålet med digtet
er simpel oplysning til folket.
Kiplings syn på den hvide mands byrde er,
at de rige vestlige lande bør og skal hjælpe de underlegne og underudviklede
stater og nationer. Denne byrde er ikke noget positivt og han føler sig tvunget
til at hjælpe de underlegne lande. Kipling fremstår en smule negativ, da han
ser det som en byrde og som tvunget til at hjælpe de svage. Dette gør
ligeledes, at han får en liberalistisk og måske kapitalistisk tendens, da hans
syn er egocentrisk. Den hvide mands byrde er egentlig bare en idé, som
amerikanske imperialister brugte til at retfærdiggøre udvidelse af territorium.
Kiplings virkemidler
får de fremmede fremstillet som nogle der har brug for hjælp:
En
tvær og kuet Stamme
Halvt
Djævle og halvt Børn
Ovenstående beskriver
de fremmede som underudviklede og gæve, hvilket de overlegne vestlige og
europæiske lande skal rette op på.
At
søge andres Fordel
Og
skaffe dem Gevinst
Den hvide mand skal
altså hjælpe dem som har brug for hjælp, og gøre hvad de kan for at de bliver
civiliserede. Dette er den hvide mands pligt, og det er dette som du føler sig
tvunget til.
Fyld
Hungersnødens Munde
Og
slå al Sygdom ned
De skal brødføde de
noble vildmænd – selvom de egentlig godt selv kan skaffe føde – og hjælpe dem
på rette fod. Samtidig skal de neutralisere den sygdom som – ifølge Kipling –
raser hos vildmændene. Kipling beskriver her den noble vildmand som en betændt
og hjælpeløs person, som har brug for vestens hjælp.
Digtet er udgivet midt
i imperialismen i 1899, så indholdet i forhold til historisk kontekst passer
meget godt. Imperialisme er en betegnelse for en politik, hvor man gennem magt
forsøger at undertrykke og udbytte andre lande. Imperialisme er kort sagt, når
et imperium udvider sig ved at tage kontrol over et andet land – denne
tidsperiode strækker sig fra 1870-1914. Rudyard Kiplings digt udledte en idé
om, at den hvide mands byrde er en måde at retfærdiggøre imperialisternes
ekspansion af deres territorium.
Digtet kan
perspektiveres til Rousseaus ”The Noble Savage” og ”Pears Soap”.
J. J. Rousseau og
tanken om den ædle vildmand og om hvordan man kunne sætte kulturene op i
forhold til hinanden? Den noble vildmand som skal civiliseres.
Pears soap – på
daværende tidspunkt anså man det at være solbrun som et tegn på fattigdom, da man
kun var solbrun hvis man arbejdede udendørs. Derfor var bleg hud et tegn på
velstand og var velanset. Med Pears Soap ville man renliggøre de noble vildmænd
i de uciviliserede og underlegne samfund. Man ville lære vildmændene værdierne
ved renlighed. Billedet er fra 1899, samme år som den hvide mands byrde er
skrevet. Billedet er lavet for at understrege digtet og for at vise hvordan
forretninger kapitaliserede på idéen med den hvide mands byrde. [12]
Reklame for Pears Soap.
[1] Verden før 1914 – i dansk perspektiv., © 2008, 1.udgave 1. oplag., Carl – Johan Bryld og Systime A/S., S. 208-209
[2] Store linjer i Verdenshistorien., 1. udgave, 2. oplag 1997., Nordisk Forlag A/S, Copenhagen., Knud Helles, Bente Thomsen og Torben P. Andersen.,
[3] Verden før 1914 – i dansk perspektiv., © 2008, 1.udgave 1. oplag., Carl – Johan Bryld og Systime A/S., S. 211-213
[4] Litteraturliste: Verden før 1914 – i dansk perspektiv., © 2008, 1.udgave 1. oplag., Carl – Johan Bryld og Systime A/S. Kapitel 7. Enevælde og Oplysning, S. 192-193
[5] Kilde 2: Side 105- 106
[6] Kilde 1: Side 5 nederst Samfund og Ideer.
[7] Kilde 1: Side 71- 73 Samfund og Ideer
Ingen kommentarer:
Send en kommentar