Nye verdensbilleder
Renæssancen 1453-1550
Ordet betyder genfødsel, og det var en genfødsel af antikkens skønhedsidealer. Det var et led i italieners begejstring for deres nationale historie, så derfor er det geografiske hovedpunktet var Italien.
Fokus på individet. Idealet var
et alsidigt menneske, som mestrede det intellektuelle, praktiske og
kunstneriske verden. Opgør med middelalderen. Renæssance anvendes som navn på
den tidsperiode i Europa, da middelalderens enhedskultur gik i opløsning og
nationalkulerne selvstændiggjorde sig. Ved introduktionen af troen og fornuften
og sanserne blev der åbnet for en todeling af verden.
I middelalderen var det kirken
der stod for meste byggeri, de byggede som oftest kirker, men i renæssancen var
det adelen der byggede, da de var den nye magtklasse. De byggede herregårde. Under
renæssancen var der en bykultur der kræsede om handel og håndværk. Landbrug og
krigerkulturen udviklede sig ikke, de havde ikke evne til fornyelse.
Kilder
Pico della Mirandola, 1486
”Tale om menneskets værdighed”
Afsender er Pico della
Mirandola som har studeret teologi og filosofi. Han skriver til hele samfundet,
som en øjenåbner for den verden de levede i.
Renæssancen
– mennesket i centrum. Stadig underordnet den skabte orden. Pico hylder
menneskets udfoldelse, dog stadig inden for Guds orden.
Det
centrale er mennesket er beundringsværdigt, fordi vi ikke kan sammenlignes med
andre og fordi vi har en vilje til at gøre lige hvad vi vil.
”Til sidst mente
jeg at forstå, hvorfor mennesket er det lykkeligste af alle levende væsner og
derfor det, som er mest beundringsværdigt, samt præcis hvad det er for et
vilkår, som er dets i universets kæde, og som gør det misundelsesværdigt ikke
blot for de umælende dyr, men også for stjernerne og ånderne over verden ... ”
”Du er ikke lukket inde af nogen
grænser, men skal selv fastlægge dem med din vilje, i hvis hånd jeg har givet
dig.”
Hvis man
ikke bruger sin fornuft, så er man et dyr. Gud har givet mennesket det frie
valg til at forme sit liv som man selv vil, men man skal ære Guds gave til
mennesket ved at bruge sin fornuft og opnå højest, himmelsk status.
”Hvis du ser ... et menneske
kravle rundt på jorden, behersket af sin mave, så er det ikke noget menneske,
du ser, men en busk….”
”Hvis du ser en filosof afgøre og
opfatte alt med den rette fornuft, ær ham da: han er et himmelsk, ikke et
jordisk væsen.”
Historisk
kontekst: Man havde ikke mulighed for, at gøre lige hvad man ville under
middelalderen, så Pico vil gøre op med det. Både af regler, social status og muligheder
der ikke var mange i den daværende tid. Vi bestemmer selv hvordan vi former
vores liv.
Repræsentativitet:
I forhold til at hans holdninger og udtalelser har ikke været delt af hele
befolkningen på det daværende tidspunkt. Dette indtræder først i 1950. Teksten
er dog repræsentativ i forhold til periodens generelle karakteristika som var
præget af oprør mod kirken og ønsket om mennesket i centrum.
Vi
bestemmer selv om vi vil udnytte vores fri vilje til at nå visdom og nå
guddommelig status, eller leve simpelt styret af dyriske instinkter.
Illustrationer
De 7
frie kunster:
Lavet af
Herrad von Landsberg i ca. 1180.
De 7
frie kunster blev i middelalderen betragtet som de 7 videnskabelige discipliner
som skulle læres i skolen, men de har stadigvæk stor betydning som
dannelsesideal dagen i dag.
I midten
af cirklen er en mindre cirkel hvor visdommen er repræsenteret sammen med
Platon og Sokrates. De frie kunster er illustreret udenfor som 7 klassiske
damer med deres attributter. Den øverste dame er grammatikken og til højre for
hende er retorikken. Derefter kommer dialektikken (logikken), musikken,
aritmetikken, geometrien og til sidst astronomien.
Under
cirklen ses de 4 evangelister der skriver ned, inspireret af de frie kunster og
en due, som repræsenterer Helligånden, der hvisker dem i øret.
Reformationen 1450-1550
Før reformationen havde paverne
og romerkirken en uindskrænket magt over alle religiøse forhold. Kirken blev
rig ved at sælge afladsbreve og straffede dem der i gik dem. De rige kunne
derfor betale sig ud af det meste. Kirkens magt blev brudt, da den europæiske
kristenhed blev splittet under reformationen. Det førte til dannelse af de
protestantiske kirkesamfund, og det fik en vigtig rolle for religion, politik
og kulturen i Europa.
En vigtig personlighed var
Martin Luther (1483-1546). Han var den centrale person i bruddet med den
romersk-katolske kirke. Han skrev 95 teser om afladen og udsendte et større
antal trykte skrifter.
Oplysningstiden 1750-1848
Begrebet ”oplysning” hentyder til at filosofien og
naturvidenskaben udvidede menneskets viden om verden. Mennesker satte spørgsmål
til autoriteter som kongemagten og kirken. Derved tvivlede man på enevælden, og
den går senere i opløsning. Der skete en adskillelsen af religion og samfund
altså en sekularisering. Fornuft og viden fremfor tro. Udsprang fra Frankrig
1751. Videnskaben kunne bringe landet fremad. Den empiriske blev udbredt, den indebar
at når man ville undersøge et område så foretog man studier eller målinger på
den pågældende genstand og videnskabsmanden gennemførte kontrolbare forsøg, så
man på den baggrund kunne opstille teorier. Man er født fri, lige og fornuftig. Så
menneskesynet under oplysningstiden er at mennesket er fornuftigt. Vigtige personligheder under oplysningstiden
var videnskabsfolk. Det var blandt Isaac Newton der opdagede tyngdekraften, og
især James Watts opfindelse af en brugbar dampmaskine i 1776, der var grunden
til at industrialiseringen fandt sted i England under den industrielle
revolution.
Kilder
Teksten ”Two Treatises
of Government” af John Locke 1689.
For at forstå magt, må vi betragte menneskets natur. Vi er
født fuldstændig frie.
Naturtilstanden har en naturlov til at styre den. Fornuften
er denne lov og den forpligte alle (Ingen bør skade på nogen anden på hans liv,
helbred, frihed eller ejendom). Dog er nydelsen usikker, og vi kan blive udsat
for andres overgreb. Hensigten med at forene sig i staten er at få ens
rettigheder beskyttet.
Der er mangler ved samfundet: positiv fast anerkendt lov, i
naturtilstanden mangler der en anerkendt og uvildig dommer med myndighed til at
afgøre alle uoverensstemmelser i henhold til den positive lov, i
naturtilstanden mangler der magt til at sætte bag og understøtte dommen, når
den er retfærdig, og til at sørge for, at den bliver fuldbyrdet på rette vis.
·
Mennesker overgiver den lighed og
frihed og den magt til at tage sig selv til rette, som de havde i naturloven
til samfundets hænder.
·
Lovgivende myndighed er
forpligtet til at sikre hver enkeltes rettigheder ved at træffe
foranstaltninger mod de 3 mangler.
·
Derfor har højeste magten pligt
til at styre ved positive, stående lov, der er offentliggjorte og kendte af
folket.
·
Målet er folkets fred, sikkerhed.
·
Når den placeres i historisk
kontekst, så ses det hvordan opgøret med enevælden fandt sted. Mennesket skulle
ikke længere være underlagt kongen, da vi alle er født lige og frie.
Illustrationer
“Skolen
i Athen” malet af Rafael i Stanza della Segnatura i Vatikanet, udført 1509-10
for pave Julius 2.
I rummet er der en masse antikke filosoffer og lærde
mand omkring de centrale hovedskikkelser Platon og Aristoteles. Det er vigtigt
under oplysningstiden at føre viden videre og udvikle den, det er derfor som en
skole, hvor de klogeste mødes.
Kolonisering
Columbus rejser til
Amerika i 1492 for at finde guld og krydderier, da han vil finde den hurtigste
måde at komme til Indien på.
Starter i 1600
begyndte de nordvestlige europæiske stater at udfordre det spanske
kolonimonopol.
Der produceres
tobak, ris og bomuld, kvæg, korn, handel og skibsfart.
Industrialiseringen
1750-1850
Der starter en teknologisk fremgang i England, på samme tid
foregår den franske revolution. Landbruget blev reduceret og byer voksede, da
der kom mere arbejde. Fabrikkernes indtog skabte urbanisering der startede i
England, højst sandsynligt fordi det var det rigeste land, da de tjente på
deres kolonier som de solgte varer til. Samtidig havde de også et stort
hjemmemarked, hvor de kunne afsætte varer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar